Terug naar overzicht

Hierom wil JIJ een professionele bedrijfsVLOG

Paul Klomp

Waarom is vloggen zo’n succes? Waarom is het zo’n krachtig videomarketing-middel en welke trucs zijn er te leren?

Sinds het online succes van vloggen door o.a. Enzo Knol (2,5 miljoen abonnees) en NikkieTutorials (12 miljoen) is het vloggen niet meer weg te denken uit videoproductie-land. Steeds vaker gebruiken bedrijven dit middel om een kijkje achter de schermen te geven, de kijker het gevoel te geven dat je er écht bovenop zit.

De kracht van de VLOG

Volgens marketingwebsite SPROUT is een van de belangrijkste dingen het echte en authenthieke gevoel dat een VLOG achterlaat. “Je kunt een gewone werkdag laten zien of juist een event dat je als bedrijf organiseert. Alles mag als je het maar niet te ‘corporate’ maakt, of de kijker het gevoel geeft dat je iets te verbergen hebt” 

Omdat de echte medewerkers zelf aan het filmen gaan, er geen geënsceneerde scenes in zitten en er juist ook soms foutjes en toevalligheden in de video zitten geeft het een realistisch, geloofwaardig gevoel. Een kijker wil niet om de tuin geleid worden, die wil graag dat echte kijkje achter de schermen. 

Daarnaast is de VLOG inzetbaar voor veel verschillende verhaallijnen. Een voorstelrondje voor nieuwe medewerkers, een nieuwe methode van werken, een vacaturevlog of een bepaalde functie binnen het bedrijf die je wil uitlichten, het leent zich allemaal voor een mooie, grappige, spraakmakende VLOG.

Tips en Tricks

Hoofdpersoon - We zien dat de hoofdpersoon, die het verhaal draagt de sleutel tot succes is in het verhaal. Zelfs als alles goed is, heb je sprekende gebeurtenissen en een lekker zonnetje: zonder een vlot, enthousiast, eigenzinnige hoofdpersoon verliest je VLOG snel zijn kracht. 

Handheld? - Vloggen kenmerkt zich door het uit de hand, filmen van jezelf. Let erop dat je video’s niet teveel bewegen! Niemand vind het leuk om naar eindeloos trillend beeld te kijken. Zorg voor een gymbal die camera stabiliseert of zorg voor een camera met interne stabilisatie. Scherpe beelden zijn ook belangrijk. Auto-focus? Kijk dan of je kunt voorkomen dat hij tijdens de opname elke keer opnieuw blijft focussen.

Geluid, geluid en nogmaals geluid. - Je kunt niet genoeg noemen hoe belangrijk geluid is bij video. Zo belangrijk als het is, zo storend is vervelend geluid. Let op een goede microfoon, geen storende achtergrond geluiden en neem gerust af en toe losse geluiden om in je montage te gebruiken. Probeer de beleving voor de kijker zo echt mogelijk te maken.

Verhaal - Wat is een VLOG zonder een goed verhaal? Zorg voor een leuk verhaaltje, een leuke opbouw, idealiter iets waar je naar opbouwt. Neem je kijker mee in iets spannends, verrassends. Afwisselende scene’s en gebeurtenissen voorkomen dat de kijker zich gaat vervelen en uiteindelijk je VLOG niet afkijkt.

Zelf aan de slag met een #VLOG?

Wil je zelf aan de slag met een bedrijfsvlog? Wil je dit goed en professioneel aanpakken?
Bestel een bedrijfsvlog en we gaan een prachtige, krachtige VLOG maken voor jouw doelgroep!

 

TAGS: bedrijfsvlog, vlog, vloggen, tips voor een vlog, tips voor vloggen, hoe maak ik een vlog?, vloggen, VLOG, vacaturevlog

Gepubliceerd op: 13 januari 2020

Meer blogs lezen?

...
Zó maak je een green screen studio-opname

Wat is een green screen Voor je begint is het goed om te weten wat een green screen is. Een green screen is een groene achtergrond die je kunt gebruiken voor fotografie en video. Met de chroma key-techniek…